Циљ наставе географије:
Циљ
наставе географије у гимназији је да ученик развија систем географских
знања и вештина, свест и осећање припадности држави Србији, разумевањe суштине
промена у свету, неговањe и стицањe моралних вредности, еколошке културе,
одрживог развоја, етничке и верске толеранције које ће му помоћи у професионалном и личном развоју.
ОПШТА ПРЕДМЕТНА КОМПЕТЕНИЦИЈА
Учењем наставног предмета географија ученик је оспособљен да користи
практичне вештине (оријентација у простору, практично коришћење и познавање
географске карте, географских модела, савремених технологија – ГПС и ГИС и
инструменте (компас, термометар, кишомер, ветроказ, барометар) ради лакшег
сналажења у простору и времену. Ученик је оспособљен да примењује географска
знања о елементима географске средине (рељеф, клима, хидрографија, живи свет,
природни ресурси, привреда, становништво, насеља, саобраћај), о њиховом
развоју, међусобним односима, везама, очувању и рационалном коришћењу ради
планирања и унапређивања личних и друштвених потреба, националних и европских
вредности.
Основни ниво
Примењује и тумачи различите изворе са географским информацијама
(географска карта, географски модели, ГПС, часописи, научнопопуларна
литература, статистички подаци, интернет) ради планирања и организовања
различитих активности. Користи основна знања о географским чињеницама да би
разумео, заштитио и рационално користио природне и друштвене ресурсе у локалној
средини, Републици Србији и земљама у окружењу.
Средњи ниво
Картографски приказује географске објекте, појаве и процесе; разуме
могућности примене савремених технологија ради планирања и решавања различитих
личних и друштвених потреба. Самостално објашњава природне и друштвене услове и
ресурсе и разуме њихов утицај на наравномеран друштвеноекономски развој
Републике Србије и региона и активно учествује у валоризацији географске
средине. Разуме савремене проблеме у локалној средини и својој држави, предлаже
начине и учествује у акцијама за њихово решавање.
Напредни ниво
Користи аналогне и дигиталне географске карте, географске и статистичке
истраживачке методе; упоређује и критички разматра одговарајуће научне податке
да би објаснио географске чињенице и њихов допринос за решавање друштвених
потреба и проблема. Критички анализира и објашњава географске везе и односе
између соларног система, геолошког развоја Земље, природних услова и ресурса и
поштује принципе одрживог развоја. Анализира и аргументовано објашњава
друштвеноекономске карактеристике регионалног развоја Републике Србије и
регионалних целина у свету; предвиђа и учествује у регионалном развоју, заштити
и унапређивању локалне средине.
СПЕЦИФИЧНА ПРЕДМЕТНА КОМПЕТЕНЦИЈА: Примена географских вештина за организовање активности у простору
и времену
Основни ниво
Примењује и тумачи географске елементе који су приказани на
картама различитог размера и садржаја, користи ГПС (систем
за глобално позиционирање) и остале усмене и писане изворе са географским информацијама за сакупљање података
на терену које повезује
и користи за планирање и организовање
својих активности у непосредном
окружењу.
Средњи ниво
Представља
географске елементе картографским изражајним средствима и разуме
могућности примене савремених
технологија (ГИС) за архивирање и приказивање картографских
података
ради планирања и обављања различитих активности које
су значајне за развој друштва.
Напредни ниво
Анализира географске елементе приказане на аналогним и дигиталним
картама;
процењује квалитет и тачност;
разуме
потребу ажурирања података
ради њиховог коришћења за научна, привредна, демографска и друга планирања.
СПЕЦИФИЧНА
ПРЕДМЕТНА КОМПЕТЕНЦИЈА: Коришћење географских знања за активно и одговорно
учешће у животу заједнице
Основни ниво
Користи знања о основним природним и друштвеним ресурсима у локалној
средини и Републици Србији, разуме њихове вредности и рационално их користи у
свакодневном животу.
Средњи ниво
Изучава и процењује природне и друштвене услове и ресурсе, њихов утицај
на неравномеран друштвеноекономски развој Републике Србије и региона и у својој
средини предлаже начине за њихово ублажавање.
Напредни ниво
Анализира, дискутује и тумачи регионални развој Републике Србије и
регионалних целина у свету; поштује принципе одрживог развоја и учествује у
унапређивању националних и европских вредности.
на крају средњег образовања
1.
Област ГЕОГРАФСКЕ ВЕШТИНЕ
|
||
ОСНОВНИ
НИВО
|
СРЕДЊИ
НИВО
|
НАПРЕДНИ
НИВО
|
2.ГЕ.1.1.1. Чита и тумачи географске карте различитог
размера и садржаја, користи компас и систем за глобално позиционирање (ГПС)
ради оријентације у простору и планирања активности.
2.ГЕ.1.1.2. Користи инструменте за очитавање вредности
основних временских/климатских елемената ради планирања и организовања
активности у свом окружењу.
2.ГЕ.1.1.3. Правилно дефинише географске појмове и користи
различите изворе (статистичке податке, научнопопуларну литературу, географске
часописе, информације из медија, интернет) за прикупљање и представљање
географских података у локалној средини, Републици Србији и земљама у
окружењу.
|
2.ГЕ.2.1.1. Правилно користи картографска изражајна
средства за скицирање географских карата различитог размера и садржаја.
2.ГЕ.2.1.2.* Разуме значај и могућности практичне примене
географског информационог система (ГИС).
2.ГЕ.2.1.3.* Дефинише просторни план и објашњава значај
просторног планирања за укупан развој одређене територије
|
2.ГЕ.3.1.1. Анализира различите изворе података и
истраживачке резултате (географске карте, сателитске снимке, статистичке
податке, научну литературу, географске часописе, информације из медија,
интернет); изводи закључке и предлаже мере за решавање друштвених проблема
2.ГЕ.3.1.2.* Примењује географски информациони систем
(ГИС) за креирање једноставних географских карата.
2.ГЕ.3.1.3.* Анализира значај чинилаца развоја у
просторном планирању (људи, природа, друштвено богатство, инфраструктура,
мрежа и систем насеља).
2.ГЕ.3.1.4. Анализира аналогне и дигиталне тематске карте
(природних појава, система и природне средине, друштвених појава и створених
добара) и објашњава узроке који су утицали на актуелно стање, постојеће
појаве и објекте.
|
2.
Област ПРИРОДНИ УСЛОВИ И РЕСУРСИ
|
||
ОСНОВНИ
НИВО
|
СРЕДЊИ
НИВО
|
НАПРЕДНИ
НИВО
|
2.ГЕ.1.2.1. Описује васионски простор и објашњава постанак,
особине и кретање небеских (васионских) тела.
2.ГЕ.1.2.2. Наводи појаве и процесе у Земљиним сферама и
описује њихов утицај на формирање различитих природних услова и ресурса на
Земљи
2.ГЕ.1.2.3. Описује географски размештај и опште
карактеристике природних услова и ресурса у локалној средини, Републици
Србији и региону и разуме њихов значај за економски развој
2.ГЕ.1.2.4. Разуме концепт одрживог развоја као услов за
опстанак и напредак људског друштва и привредни развој
2.ГЕ.1.2.5. Наводи еколошке проблеме и њихове последице у
локалној средини, Републици Србији и региону (прекомерна сеча, сушење и
паљење шума, неадекватна испаша, ерозија тла, загађивање вода, ваздуха,
земљишта, киселе кише, поплаве, суше) и учествује у активностима за њихово
решавање
|
2.ГЕ.2.2.1. Описује постанак Земље, Месеца, Сунчевог
система, њихов облик, величину, начине кретања (докази и последице)
2.ГЕ.2.2.2. Објашњава географске везе између природних
услова, ресурса и људских делатности
2.ГЕ.2.2.3. Објашњава географски размештај природних
ресурса у Републици Србији, региону и Европи и објашњава њихов утицај на
економски развој.
2.ГЕ.2.2.4. Описује настанак, развој и последице еколошких
проблема на локалном и националном нивоу и предлаже мере за њихово решавање
|
2.ГЕ.3.2.1. Описује васионски простор, објашњава
законитости и разуме њихов утицај на Земљу
2.ГЕ.3.2.2. Анализира геохронолошки развој планете Земље.
2.ГЕ.3.2.3. Објашњава основна начела одрживог коришћења
природних ресурса и њихов утицај на економски развој Републике Србије
2.ГЕ.3.2.4. Анализира еколошке проблеме и њихове последице
на глобалном нивоу и познаје савремене мере и поступке који се користе за
њихово решавање
|
3.
Област ДРУШТВЕНА ГЕОГРАФИЈА
|
||
ОСНОВНИ
НИВО
|
СРЕДЊИ
НИВО
|
НАПРЕДНИ
НИВО
|
2.ГЕ.1.3.1. Описује историјско-географске факторе и њихов
утицај на неравномеран регионални развој Републике Србије и земаља у окружењу
2.ГЕ.1.3.2. Наводи географске факторе који утичу на
размештај становништва, насеља и привреде у Републици Србији и земљама у
окружењу
2.ГЕ.1.3.3. Описује демографски развој (природни и
мeханички) и структуре становништва у Републици Србији и земљама у окружењу
2.ГЕ.1.3.4. Разуме појмове: транзиција, интеграција,
глобализација и њихов утицај на промене и проблеме у Републици Србији и
земљама у окружењу
|
2.ГЕ.2.3.1. Објашњава утицај географских фактора на
демографски развој, размештај становништва, насеља и привреде у свету
2.ГЕ.2.3.2. Објашњава савремене проблеме човечанства
(сукоби и насиље, незапосленост, глад, недостатак пијаће воде, дискриминација,
болести зависности) и наводи мере за њихово превазилажење
2.ГЕ.2.3.3. Дефинише појам глобалне економије и тржишта и
наводи факторе који утичу на њихов настанак и развој
|
2.ГЕ.3.3.1. Анализира утицај друштвених фактора на степен
економске развијености различитих регија у свету
2.ГЕ.3.3.2. Анализира глобалне друштвене промене
(транзиција, интеграција, глобализација, депопулација, неравномеран размештај
становништва, пренасељеност градова, деаграризација) и њихов утицај на
друштвене и економске токове на глобалном нивоу
2.ГЕ.3.3.3. Објашњава глобалну и националну економију,
глобално и национално тржиште и анализира факторе који утичу на њихов развој
|
4.
Област НАЦИОНАЛНА ГЕОГРАФИЈА И РЕГИОНАЛНИ РАЗВОЈ
|
||
ОСНОВНИ
НИВО
|
СРЕДЊИ
НИВО
|
НАПРЕДНИ
НИВО
|
2.ГЕ.1.4.1. Објашњава математичкогеографски,
физичкогеографски, економскогеографски и војностратешки положај Републике
Србије
2.ГЕ.1.4.2. Описује природногеографске и
друштвеногеографске одлике локалне средине и Републике Србије
2.ГЕ.1.4.3. Издваја регионалне целине у Републици Србији и
описује њихов неравномеран развој
2.ГЕ.1.4.4. Наводи природна и културна добра локалне
средине, Републике Србије и разуме потребу за њиховим очувањем и
унапређивањем
|
2.ГЕ.2.4.1. Објашњава историјскогеографске факторе и
процењује њихов утицај на друштвене и економске токове у Републици Србији и
земљама у окружењу
2.ГЕ.2.4.2. Описује факторе који утичу на неравномеран
регионални развој у Републици Србији и предлаже решења за ублажавање тих
разлика
2.ГЕ.2.4.3. Објашњава трансформације регија на националном
нивоу и препознаје правце њиховог даљег развоја
2.ГЕ.2.4.4. Описује природна и културна добра локалне
средине, Републике Србије и учествује у акцијама за њихову заштиту и
унапређивање
|
2.ГЕ.3.4.1. Анализира утицај географских веза (просторне и
каузалне, директне и индиректне) и законитости (опште и посебне) на постанак
и размештај природних и културних добара у Републици Србији
2.ГЕ.3.4.2. Анализира географске факторе и њихов утицај на
развој регионалних целина на глобалном нивоу
2.ГЕ.3.4.3. Објашњава трансформације регија на глобалном
нивоу и познаје правце њиховог даљег развоја
2.ГЕ.3.4.4. Описује геодиверзитет, биодиверзитет и
заштићена подручја у Републици Србији
|
No comments:
Post a Comment